Propozycja utworzenia BUS-pasa na ul. Kunickiego

Proponuję pod rozwagę utworzenie BUS-pasu na ul. Kunickiego na odcinku od ul. Kotlarskiej do ul. Bagatela.

Aktualnie ww. odcinek ul. Kunickiego to dwa pasy ruchu ogólnego. Jednak z moich regularnych obserwacji wynika, że dwa pasy są tu zbędne, gdyż de facto lewy pas służy jedynie do wyprzedzania pojedynczych aut, by zaraz przed skrzyżowaniem z ul. Mickiewicza (gdzie ogromna większość aut jedzie prosto) zjechać na prawy pas.
Aktualny układ dwóch pasów ruchu ogólnego powoduje nieefektywne wykorzystanie jezdni, gdyż manewr wyprzedzania/wymijania na tym odcinku daje znikomy efekt (kilku, kilkunastu aut).

Wprowadzenie w tym miejscu BUS-pasa na aktualnym pasie ruchu ogólnego skutkowałoby tym, że autobusy nie stałyby w korku, który jest na tym odcinku regularnie, nie musiałyby się “wciskać” na prawy pas tuż przed skrzyżowaniem z ul. Mickiewicza. Zwiększyłoby to znacznie efektywność komunikacji miejskiej przy znikomym wpływie na indywidualny ruch samochodowy.
Dodatkowo ograniczenie ruchu ogólnego tylko do jednego pasa sprawi, że więcej aut będzie jechało jednym pasem, ale za to równomiernie, dzięki czemu wzrośnie poczucie bezpieczeństwa pieszych i ułatwi przechodzenie przez przejścia dla pieszych na ww. odcinku.

Dzięki BUS-pasowi łatwiej też będzie wyjechać z podporządkowanej ulicy Kraszewskiego. Aktualnie by skręcić w lewo w kierunku centrum trzeba zwracać uwagę na dwa pasy ruchu, o różnej prędkości poruszających się na nich autach lub “wychylać się” zza stojącego w korku auta.
Przeniesienie całego ruchu ogólnego na lewy pas nie będzie skutkować zatorami, gdyż na tej relacji niewiele aut skręca w lewo, są to sporadyczne przypadki. Często też kierowcy ci są przepuszczani są przez jadących z naprzeciwka (często stojących w korku).

Drugi wariant początku BUS-pasa: między Kotlarską a Dywizjonu 303, prawy skrajny pas pozostawiamy do skrętu w prawo (z wyłączeniem autobusów), a za skrzyżowaniem z Dywizjonu 303 zaczynałby się BUS-pas.

BUS-pas na tym odcinku mógłby być dostępny dla komunikacji miejskiej, busów do miejscowości podmiejskiej oraz taksówek. Powinien być dostępny dla rowerzystów by uniknąć niebezpiecznej sytuacji, gdy rowerzysta jedzie pomiędzy dwoma pasami.

Utworzenie BUS-pasów mogłoby się odbyć z ogromnymi korzyściami dla bezpieczeństwa mieszkańców i komunikacji miejskiej.

Advertisements

About Szymon Qavtan Furmaniak

Szymon Furmaniak - społecznik z Dziesiątej. Bibliotekarz, rowerzysta, gracz rowerowego polo.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s